لوگوی اصلی

تفاوت فرش هندتافت در مقابل فرش دستباف چیست؟

در این مقاله قصد دارم به مقایسه ی فرش دستباف با گره در مقابل فرش هندتافت بدون گره بپردازم و اینکه تفاوت شان در چیست؟ با فرش اکسمین همراه باشید تا به بررسی بیشتر فرش هندتافت بپردازیم. در ابتدا باید نکته ای را توضیح دهم تا در ادامه مطالعه این مطلب دچار سردگرمی نشوید! فرش هندتافت که با تفنگ تافتینگ بافته می شود معمولا به نحوی الیاف را به سمت دار شلیک می کند که نیاز به گره دار بودن نخ نیست تمام نخ ها در کنار هم بر روی پارچه دار قرار میگیرند و به فرش بدون گره معروف است.

آیا می دانید چه چیزی فرش بدون گره هندتافت و فرش دستباف گره دار را از هم متمایز می کند؟

تا اینجا ما فقط از شباهت هر دو فرش هندتافت و دستباف این را می دانیم که با دست بافته می شوند. در ادامه مطلب به شباهت ها و تفاوت های هر دو می پردازیم و هدف ما مقایسه فرش هندتافت و فرش دستبافت برای انتخاب راحت تر شما می باشد.

 


روند ایجاد هر دو نوع فرش مختلف و پیچیده نیست، اما تفاوت در زمان لازم برای ایجاد فرش و سطح مهارت مورد نیاز برای ایجاد فرش است. در نتیجه، محصول نهایی از نظر ظاهری و احساسی متفاوت خواهد بود.
بنا به همین دلایل است که، این دو نوع فرش از نظر طول عمر و دوام همچنین از نظر قیمت فرش متفاوت می باشد.  قبل از خرید حتما تفاوت های اصلی فرش ها را مطالعه کنید!

فرش هندتافت در کنار فرش دستباف

مقایسه ای اجمالی میان هر نوع فرش هندتافت و دستباف

فرش دستباف و بافت گره دار چیست؟

گره زدن دستی هنری باستانی است که در بافت فرش هایی که شاهکارهای با طرح های پیچیده هستند به کار می رود. فرش دستباف یکی از انواع فرش است که کاملاً با دست و روی دستگاه مخصوص به نام دار بافته می شود.
انواع رایج این نوع فرش شامل فرش های شرقی و قالی فارسی است. این فرش ها از مواد طبیعی مانند پشم، ابریشم و پنبه بافته می شوند. آنها در یک سطح مسطح با حداکثر تراکم و مواد بافته می شوند. گره های فرش بصورت کاملا فشرده و کنار هم بر روی دار قالی می نشیند.

 

فرش دستباف مرغوب

فرش مرغوب دستباف متراکم

بافتن فرش دستباف به مهارت زیادی نیاز دارد و اغلب تولید آن زمان بر است. کیفیت و هزینه یک فرش دستباف با توجه به تعداد گره در هر متر مربع تعیین می شود. در این حالت تراکم بالاتر به معنای کیفیت بهتر است.
یک طرح پیچیده ممکن است به گره زدن بسیار متراکم نیاز داشته باشد، بنابراین تولید آن طولانی می شود. تکمیل یک فرش دستباف اغلب ممکن است ماه ها طول بکشد. یک بافنده با تبحر در حد متوسط می تواند روزانه حدود 10000 گره بزند. بنابراین می توانید تصور کنید که تکمیل یک فرش چه مدت طول می کشد، خصوصاً اگر یک فرش در ابعاد بزرگ باشد. زمان بافت آن نیز شامل گره های فرش می باشد که به طور متوسط هزینه بیشتری نسبت به فرش های بدون گره دارند.
یکی از ساده ترین راه ها برای مقایسه و تشخیص یک فرش دستباف، ورق زدن پشت فرش است. یک فرش دستباف پرز پشت فرش نخواهد داشت. طرح در هر دو طرف یکسان است. وقتی فرش را برمیگردانید شما می توانید آن را با جزئیات در گره های پشت فرش ببنید، برای دیدن طرح آن می توانید از دو طرف فرش  استفاده کنید. یک فرش دستباف به احتمال زیاد حاشیه دارد زیرا در انتهای فرش هیچ چیزی به جز یک خط صاف وجود ندارد و با نخ های تار و پود در انتها محکم می شوند و بعد از آن ریشه های فرش هست که  به خود آن متصل است و آن را تکمیل می کند.

تشخیص فرش دستباف اصل از تقلبی

تشخیص فرش اصل از تقلبی

خصوصیات فرش دستباف در مقایسه با فرش هندتافت

  1. کاملاً دست ساز و بافت با دست انجام می شود.
  2. کیفیت وراثتی دارد و میتواند به عنوان کالای لوکس موروثی باشد.
  3. زمان تولید و بافت طولانی است.
  4. پشت فرش دقیقا مثل سطح فرش است و نیاز به پشتیبان ندارد.

 

فرش هندتافت و بدون گره چیست؟

یک فرش هندتافت بدون گره تا حدی با دست و بخشی توسط یک ابزار مکانیزه به نام تفنگ تافتینگ (tufting gun) بافته می شود. این نوع فرش از پشم  و نخ های اکریلیک با کیفیت بافته می شود. در مقایسه روند ایجاد فرش هندتافت با فرش دستباف تفاوت زیادی وجود دارد.  با توجه به اینکه نوع طرح در فرش هندتافت با دستباف متفاوت است بنابراین نوع بافت و پیاده سازی آن نیز متفاوت می باشد. یک فرش هندتافت بدون گره با شلیک نخ ها به یک بوم توسط یک ابزار دستی به نام تفنگ بر روی قاب ترسیم می شود. این فرآیند خیلی وقت گیر نیست و به همان مهارت گره زدن دستی نیاز ندارد.

روش بافت فرش هندتافت

کارگاه بافت فرش هندتافت

اگر میخواهید همه چیز درمورد فرش هندتافت در دکوراسیون مدرن و سنتی بدانید اینجا کلیک کنید!

طرح مورد نظر ابتدا بر روی یک پارچه به نام بوم که بر روی دار متصل است کشیده می شود و پس از پرشدن با نخ پشمی، فرش از قاب جدا می شود. بر روی یک دار ممکن است چند طرح همزمان باهم بافته شود. پس از جدا شدن از دار ابتدا باید قیچی کاری شود و نخ های اضافه از سطح کار و پشت کار برداشته شود اگر برجستگی یا فرو رفتگی در طرح دارد با استفاده از ابزارهای برش ایجاد گردد. یک فرش هندتافت برای استحکام بیشتر نیاز به یک پشتیبان برای نگهداری از دسته های نخ بافته شده در پشت کار دارد. اغلب یک پارچه آستری به پشت فرش چسبانده می شود. برای تکمیل فرش، با دوختن یا چسباندن آن یک حاشیه به فرش اضافه می شود.

فرش هندتافت در چیدمان مدرن

فرش نیمه دستباف در دکوراسیون مدرن

خصوصیات فرش هندتافت در مقایسه با فرش دستباف

  1. تا حدی دست ساز و نیمی با دست و نیمی با دستگاه بافته می شود.
  2. کیفیت موروثی در همه ی موارد ندارد، به عنوان کالای لوکس مورثی از طرف گالری داران شناخته نمی شود.
  3. مدت زمان بافت کوتاه است.
  4. نیاز به پشتیبان در پشت فرش می باشد که از آستری برای پشت فرش استفاده می شود و برای استحکام لبه های فرش به آن دوخته می شوند.

 

چه موقع فرش دستباف گره دار را انتخاب کنید چه موقع انتخاب تان فرش هندتافت باشد؟

فرش هندتافت یا فرش دستبافت بخرم ؟

مقایسه فرش هندتافت با فرش دستباف بسته به بودجه خریدار!

مقایسه ای که در حوزه ی فرش هندتافت و فرش دستباف انجام میدهیم تا راحت تر خرید کنید؛

فرش های دستباف دارای ارزش موروثی هستند زیرا کپی نیستند و تولید انبوه ندارند. کیفیت بالای گره ها باعث می شود که فرش دستباف از یک فرش بدون گره مستحکم تر باشد. فرش دستباف اگر درست نگهداری شود می تواند به یک میراث خانوادگی تبدیل شود و برای چندین نسل ماندگار شود. باید توجه داشته باشید فرش هندتافت در همان سطح از شرایط به اندازه ی فرش دستباف دوام نخواهد آورد.
اگر امروز می خواهید فرشی بخرید که ارزش آن فراتر از کاربرد آن در دکوراسیون منزل شما باشد، به دنبال فرش خوش بافت گره دار توسط صنعتگران خبره باشید. یک فرش دستباف با کیفیت خوب می تواند به کالاهای لوکس گالری تبدیل شود، اما این برای هر فرش دستباف صدق نمی کند. طیف مختلفی از فرش های گره دار وجود دارد، از نمونه های ضعیف بافته شده تا نمونه های نفیس.
به عنوان مثال، بعضی از کشورها از پشم بی کیفیت یا بسیار کم کیفیت برای فرش های دستباف استفاده می کنند. سایر فرش های دستباف ممکن است با استفاده از گره جفتی، که به عنوان گره کاذب (یا گره جفتی) نیز شناخته می شود، بافته شده باشند. این گره کاذب راهی برای صرف جویی در زمان بافت فرش است و همچنین کیفیت فرش را پایین می آورد.  با استفاده از گره کاذب فرش کم تراکم تر اما در زمان کمتر بافته خواهد شد. هزینه یادگیری گره های فارسی و ترکی که برای بافت فرش های دستباف با بالاترین کیفیت استفاده می شود، بسیار بالا است.
 

طرح های فرش هندتافت

فرش هندتافت طرح فرش سنتی

با این حال، اگر ترجیح می دهید هزینه کمتری خرج کنید، فرش هندتافت بدون گره را انتخاب کنید. یک فرش هندتافت دارای هزینه کمتر از یک فرش دستباف است زیرا بافت آن معمولاً به زمان کمتری نیاز دارد و بنابراین تولید آن هزینه کمتری دارد. با خرید این نوع فرش تولید کننده به شما کمک می کند تا با مبلغی کمتر، هم فرش مورد نظرتان را داشته باشید هم مابقی هزینه را پس انداز کنید.

فرش های هندتافت هرگز کاملا به عنوان فرش وارثتی نخواهند بود مگر در شرایط خاص بسته به نوع و ابعاد بافت. اما با توجه به تنوع در طرح و رنگ می تواند زیبا باشد و جذابیت را به دکوراسیون داخلی شما اضافه کند. در هنگام خرید دقت کنید از تولیدی معتبر خرید فرش هندتافت را انجام دهید همانطور که در فرش دستباف ممکن است تقلب صورت گیرد در بافت فرش هندتافت نیز ممکن است این اتفاق بی افتد. از جمله این موارد ممکن است دسته های فرش بدون گره هندتافت به مرور باز شوند و بیرون بیآیند و از چسب بدون کیفیت در پشت فرش استفاده شده باشد. اما در کل فرش با کیفیت هندتافت بعد از اتمام بافت پشت فرش آسترکشی شده و لبه های فرش و لبه های فرش نور دوزی می شود اگر از چسب مناسب و برای آستر کشی استفاده شود و نوارد دوزی لبه ی فرش به درستی انجام شود از جمله فرش های با دوام و عمر بالایی است که در مکان های پر رفت و آمد استفاده می شود و طول عمر بالای 20 سال خواهد داشت. در هر صورت همیشه در هنگام خرید فرش دقت لازم را داشته باشید و قبل از خرید مطالعه داشته باشید.

 

لطفا اگر مطالب بیشتری نسبت به آنچه گفته شد از این دو نوع فرش دارید با ما به اشتراک بگذارید.