لوگوی اصلی

همه چیز درباره فرش هندتافت در کوراسیون مدرن و سنتی!

فرش هندتافت چیست؟  

با طرح های فرش هندتافت آشنایی دارید؟ از ویژگی فرش های هندتافت چیزی میدانید!؟  قالیچه های هندتافت در چه دکوراسیونی استفاده می شود؟

علت نامگذاری فرش نیمه دستبافت،  نحوه ی بافت این فرش است، این فرش بدون گره و بسیار شبیه فرش دستباف است، در واقع به فرش دستباف هندی نیز معروف است. در ایران فرش هندتافت (فرش نیمه دستبافت) نام گرفته در واقع قالیچه های هندتافت است که با تفنگ تافتینگ توسط اوپراتور بافته می شود.

 

 

قالیچه هندتافت چیست ؟

فرش هندتافت بدون گره

فرش پرطرفداری که در سالهای اخیر با گسترش شبکه های اجتماعی بسیار خواهان پیدا کرد و سلیقه مشتری فرش را کاملا عوض کرده است، الیاف بکار رفته در این فرش معمولا از پشم یا اکریلیک مرغوب بافته می شود.

صنعت فرش ماشینی نیز با این تغییرات همراه بوده است و گام های اساسی به سمت برآورده کردن خواسته ی مشتری برداشته است و فرش اکسمین پیشگام در زمینه ی فرش هندتافت می باشد، فروش آنلاین فرش هندتافت و انواع مختلف فرش نیمه دستبافت را در فروشگاه آنلاین خود ارائه میدهد.

 

فرش هندتافت در دکوراسیون های مدرن

با تغییر در سبک دکوراسیون داخلی خانه های نو ساز نوع چیدمان نیز عوض شده است. سلیقه ی نسل جوان در انتخاب و خرید فرش و مبلمان تغییر زیادی داشته است . یک نو عروس برای خرید فرش جهیزیه به دنبال فرش هندتافت از جدیدترین سبک فرش در بازار می گردد که به مبلمان و مابقی جهیزیه بخورد. زوج های جوان برای فرش سیسمونی به دنبال فرش نیمه دستبافت هستند تا در کنار لطافت با دستمزدشان جور در بیاید.
زندگی مدرن امروز نیاز به وسایل جدید دارد تا هارمونی دکوراسیون منزل حفظ شود و سبک جدید فرش مدرن پیش نیاز حفظ این تغییرات در چیدمان است.

فرش هندتافت جهیزیه

فرش هندتافت مدرن

ما هم این را میدانیم که فرش ایرانی سنتی طرفداران بسیار زیادی در ایران و جهان دارد و در واقع یک برند اصیل است، فرش ایرانی با نقش سنتی و طرح های مرسوم همچنان مورد استفاده است اما هیچکدام از این موارد دست طراحان فرش را برای طراحی مدرن فرش نمی بندد. طراحان سعی دارند طرح های اصیل فرش را در قالب سبک های جدید پیاده و روانه بازار فرش کنند، در این بازار رقابتی که کشور های دیگر نیز مشارکت دارند فرش ماشینی ایران نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد.

فرش هندتافت طرح سنتی بافته شده با پشم

فرش طرح سنتی هندتافت بافته شده با الیاف پشمی

فرش هندتافت (نیمه دستبافت) در میان زوج های جوان محبوبیت ویژه ای پیدا کرده است. علت این گرایش به فرش هندتافت و فرش مراکشی عواملی از جمله وزن سبک، طرح های مدرن ، ساده و متنوع، رنگ بندی مختلف و از همه مهمتر قیمت فرش است که مشتری می تواند با یک تیر دو نشان بزند، هم فرش دستباف در مدت زمان کوتاه داشته باشد و هم طرح های مدرن که با دکوراسیون آپارتمان نقلی امروزی همخوانی داشته باشد تهیه کند.

فرش هندتافت مراکشی

فرش هندتافت مراکشی

برای دیدن طرح های متنوع فرش هندتافت اینجا کلیک کنید و برای دانستن ویژگی های این گونه از فرش های نیمه دست بافت در ادامه مطالب فرش اکسمین را دنبال کنید!


ویژگی های فرش هندتافت

از ویژگی های این نوع فرش مدرن:

  1. تنوع درطرح و رنگ آن است.
  2. فرش هندتافت بسیار نرم  و لطیف است.
  3. از نظر وزن بسیار سبک می باشد.
  4. سریع آماده می شود، فرش بدون گره که از فرش دستبافت بسیار زودتر آماده و بافته می شود.
  5. یکی از مهم ترین ویژگی های آن قیمت فرش هندتافت است که نسبت به نوع دستبافت بسیار کمتر است.
  6. طول عمر و ماندگاری بالایی دارد، این نوع فرش در راهرو، آشپزخانه، اتاق کودک، اتاق نشیمن و جلو تلویزیون استفاده می شود در فضاهای بسیار پر رفت و آمد، با این حال بین 12 تا 20 سال دوام فرش هندتافت است.
  7. به علت استفاده از الیاف ممتاز در فرش و سبکی فرش به آسانی قابل شستشو می باشد.

 

با توجه به کوتاهی یا بلندی پرز فرش و نوع بافت بدون گره، به دو دسته تقسیم می شود پرز کوتاه، پرز بلند. فرش هندتافت مدل بافت بدون گره، بسته به نقشه بافته می شود یک نوع آن بافت با پرز های کوتاه است که ریشه ها در روی فرش از هم جدا شده و برش میخورد و نوع دیگر آن پرزهای بلند  یا حلقه ای در ابتدا بافته می شود و سپس با استفاده از ابزار برش صاف شده یا قیچی میخورد و برجستگی های فرش ایجاد می شود. ریشه ای که به عنوان پرز فرش هست چه کوتاه و چه بلند، در سطح فرش از هم جدا شده و پرز ها برش میخورند و شکل می گیرند.

فرش هندتافت سیسمونی

انواع ریشه در فرش نیمه دستباف

جذابیت و جدید بودن این گونه بافت آن را جزو فرش های مدرن پر فروش کرده است. همچنین با توجه به رنگ بندی متنوع و رنگ های زنده و شادابی که در فرش هندتافت استفاده می شود دست طراح فرش برای پدید آوردن انواع فرش بسیار باز و میتوانیم تنوع بالای این فرش را مشاهده کنیم.

فرش سیسمونی هندتافت

فرش هندتافت طرح پارک طبیعت

از مزایای فرش هندتافت، فرش های سفارشی و طرح های پازلی است که به راحتی قابل اجرا می باشند. طرح هایی که با دستگاه ها و امکانات فرش ماشینی قابل پیاده سازی نیست، از این روی افرادی که فرش های خاص مد نظرشان است قابل سفارش و پیاده سازی در فرش نیمه دستبافت می باشد.

فرش پازلی هندتافت

فرش پازلی هندتافت

فرش هندتافت چه شباهتی به فرش دستبافت دارد؟

اکثر زوج ها در هنگام خرید فرش علاقه مند هستند فرش دستباف در چیدمان خود استفاده کنند اما هزینه ی خرید آن را ندارند. اگر این هزینه را نداشته باشید و همچنان علاقه دارید تا فرش دستباف در چیدمان خود استفاده کنید قالیچه هندتافت بهترین گزینه برای جایگزینی است.
با خرید فرش هندتافت علاوه بر قیمت مناسب، می توانید تنوع طرح و رنگ فرش را نیز داشته باشید و مهم تر از آن مدرن بودن طرح هاست که با دکوراسیون شما  همخوانی خواهد داشت. فرش نیمه دستبافت بهترین انتخاب برای دستباف پسندان است.

در همینجا عنوان می کنیم به علت اینکه فرش های مدرن در ابعاد کوچک زیبایی خاص خود را دارند بنابراین این فرش هندتافت فانتزی در ابعاد قالیچه و پادری و فرش گرد با ابعاد کوچک بافته می شوند و فرش با ابعاد بزرگ مطلقا زیبایی ندارد و بافته نمی شود.


از ویژگی های قالی هندتافت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کیفیت بالای الیاف و بافت

قالیچه هندتافت به واسطه ی اینکه از الیاف بسیار باکیفیت پشم و اکریلیک در بافت استفاده می کند، کیفیت فوق العاده ای دارد ، دلیلش هم این است که بهترین گزینه برای فضاهای پر رفت و آمد و شلوغ به حساب می آید و بهترین فرش از نظر کارایی را فرش هندتافت دارد.

2.  تنوع در طرح و رنگ

مشتری هر طرح و نقشی که مد نظر داشته باشد در این نوع فرش قابل پیاده سازی است، تنوع بالایی هم در رنگ و هم درطرح دارد. به خاطر تنوع در طرح و رنگ می توانید فرش هندتافت اتاق خواب، فرش هندتافت اتاق کودک، فرش هندتافت سیسمونی را از فرش نیمه دستبافت سفارش دهید.

3. آماده شدن فرش در مدت زمان کوتاه

با اینکه فرش دستباف بدون گره است اما با استفاده از ابزار آلات پیشرفته سرعت بسیاری برای بافت دارد و در مدت زمان کوتاهی فرش هندتافت آماده تحویل می گردد. به همین علت مشتری که نیاز به فرش جهیزیه دارد یا فرش سیسمونی یا فرش اتاق کودک و ...، تمایل به خرید این نوع فرش دارد چون در مدت زمان کوتاه آماده تحویل می شود.

4. مقرون به صرفه

همیشه بهترین قسمت خرید فرش هزینه ی نهایی پایین آن برای مشتری است. با توجه به شباهت زیاد به فرش دستباف اما بدون گره بودن بافت و از همه مهم تر مدت زمان کمتر برای آماده شدن فرش ، همه ی این عوامل باعث می شود که گزینه ی مقرون به صرفه ای باشد.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت فرش بدون گره و فرش با گره دستباف چیست؟

روش بافت فرش هندتافت

فرش هندتافت با دستگاه خاصی به نام تفنگ تافتینگ (tufting gun) بافته می شود. طرح فرش بر روی چهارچوب مورد نظر به نام پود انداخته می شود، سپس الیاف فرش توسط تفنگ به داخل نخ پود مسلسل وار هدایت و بیرون کشیده می شود تا طرح نهایی فرش تکمیل گردد.
ریشه های فرش می توانند ساده یا ترکیبی بافت شوند، یعنی یک فرش هندتافت می تواند پرز کوتاه و ساده باشد یا پرز بلند، همچنین می تواند پرز فرش با توجه به طرح فرش تلفیقی از پرز کوتاه و بلند باشد.

تفاوت بافت در نوع تفنگ بافت و ویژگی های مکانیکی آن است در بعضی این امکان وجود دارد که ریشه ها در سطح فرش برش بخورند و کوتاهی بلندی پرز ها نیز قابل تنظیم است و همچنین این امکان را داشته باشد که پرزها حلقه ای در سطح فرش بافته شوند و سپس با قیجی کاری در سطح فرش اندازه ی پرزها را اوپراتور پرداخت کند.
پس از تکمیل فرش با چسب لاتکس لایه ای پارچه ای مثل برزنت یا آستری به پشت کار چسبانده می شود این کار دوام فرش را تضمین می کند.  

بافت فرش هندتافت با تفنگ تافتینگ

تفنگ تافتینگ فرش نیمه دستباف بدون گره 

مزایای فرش هندتافت

  • بدون محدودیت در شکل و اندازه
  • انتخاب رنگ نامحدود
  • امکانات طراحی سفارشی نامحدود
  • جزئیات طراحی پیچیده
  • انتخاب برای انواع سطح و سطوح
  • انواع تزیینات
  • بدون درز در محصول نهایی
  • دوام
  • طول عمر

 

آیا موروثی نبودن فرش می تواند از معایب فرش هندتافت باشد؟

از آنجایی که در ایران کالایی موروثی مثل فرش دستباف نیست و مجموعه داران فرش از آن استقبال نمی کنند شاید جز معایب این نوع فرش به حساب می آید. اما بسیاری از خریداران فرش به موروثی بودن فرش فکر نمی کنند و تنها به فرشی نیاز دارند که چیدمان آن را زیبا تر و دلنشین تر کند. کما اینکه فرش های تافتینگی که در سراسر دنیا با دستگاه بافته می شود در کاخ ها و ساختمان های مجلل استفاده می شود. زیرا مواد مرغوب به کار رفته در آن فرش ها و همچنین فرش های یکپارچه ای که در یک فضای بزرگ در کنار هم قرار می گیرد و فضای مطلوب را پدید می آورد جز کالا های لوکس به حساب می آیند.

 

در سال های اخیر با توجه به تمایل مشتریان فرش به طرح های ساده از جمله فرش هندتافت و فرش مراکشی صنعت فرش ایران نیز به همین سمت حرکت کرده است . ست کردن فرش در دکوراسیون کار بسیار سخت و پر اهمیتی است، ما اگر این امکان را داشته باشیم که بتوانیم فرش مورد نظرمان را با رنگ مبلمان و پرده و اجزاء دکوراسیون سفارش دهیم بی شک معطل نمی کنیم. خرید اینترنتی فرش کار را بسیار آسان تر کرده ما طرح مورد نظر را از خانه پیدا میکنیم و اگر امکان سفارش داشته باشد آن را می خریم.
بهترین مزیت فرش هندتافت در واقع سادگی طرح ها و قابل سفارش بودن طرح است اینکه ما میتوانیم خودمان رنگ را از پالت رنگ انتخاب کنیم و در طرح فرش پیاده کنیم از بزرگترین مزایای یک فرش ماشینی است. بعد از آن سرعت آماده شدن است نهایت ظرف حداکثر یک ماه آماده می شود و علاوه بر این ها استحکام و قابلیت شستشوی بالای این نوع فرش می باشد. از آنجایی که در مکان های پر رفت و آمد استفاده می گردد نسبت به فرش های دیگر زودتر کثیف می شود اما جای هیچ نگرانی نیست به این علت که نحوه ی بافت و الیافی که در فرش به کار می رود بسیار با کیفیت است این فرش را می توان به آسانی شست.

 

آیا با فرش هندتافت آشنایی داشتید؟

اطلاعات دیگری درباره فرش نیمه دستبافت دارید؟

آیا وجود فرش مرغوب، مدرن و لطیف، تاثیری در گرمی چیدمان دارد؟

نظرات و تجربیات خود را در صورت استفاده از این نوع فرش با ما به اشتراک بگذارید.