لوگوی اصلی

9 اشتباه رایج در هنگام خرید فرش ماشینی

اشتباهات رایجی که ما در هنگام خرید فرش انجام می دهیم!!

هنگام خرید فرش باید نکاتی را بدانیم تا فرشی که نیاز داریم با آگاهی بخریم و در دکوراسیون ما قابل استفاده باشد. با فرش اکسمین همراه شوید تا این نکات را با دقت بررسی کنیم.

 

 


مهمترین آیتم دکوراسیون فرش است. نقش و طرح هر فرش یک سبک خاصی را در خانه ایجاد می کند، این به علت تنوع بسیار بالای فرش ایرانی است و همین باعث سردرگمی در خرید فرش و انتخاب فرش نامناسب خواهد بود.
یکی از مشکلاتی که برای خریداران فرش اخیرا ایجاد شده قیمت بالای فرش است ، خریدار با توجه به بودجه و توان خرید وارد فروشگاه می شود، بهترین فرش را انتخاب می کند اما غافل از اینکه یک نکته را فراموش کرده است "هر فرش، هر قدر زیبا و باکیفیت مناسب هر خانه نیست!" و این نکته ی کلیدی در خرید فرش می باشد، انتخاب فرش اصول و قواعد خاص خود را دارد.
برای راهنمایی بهتر و بیشتر شما به بررسی باید ها و نباید ها در انتخاب فرش برای دکوراسیون های متفاوت می پردازیم، یک نکته ی طلایی خرید "اول سبک دکوراسیون را مشخص کن ، بعد کاربری فرش را مشخص کن و بعد با خیال راحت فرش بخر" چرا این نکته را تاکید می کنیم؟ چون فرش باید در دکوراسیون بنشیند تا زیبایی آن را تضمین کند، چون فرش مناسب برای اتاق نشمین با فرش اتاق خواب از نظر نقش و جنس متفاوت است. چون ما در فضاهای مختلف از فرش استفاده های متفاوتی داریم، مثلا فرش اتاق پذیرایی برای جلوه دکوراسیون و زیبایی استفاده می شود، فرش اتاق نشیمن برای خوابیدن و استراحت و نشستن استفاده می شود، فرش اتاق خواب نرمی زیادی باید داشته باشد، فرش آشپزخانه قابلیت شستشو بالایی داشته باشد و راحت تمیز شود ، فرش اتاق کودک باید لطافت داشته باشد و ضد حساسیت باشد و مقاوم، و ...
اما دلایل اشتباهات رایج در خرید فرش چیست ؟

1.    خرید فرش با سایز نامناسب

فرش ماشینی بهتر است با توجه به سبک دکوراسیون و کاربری آن انتخاب شود. فرش مناسب هر سبک شگرد و اصول خاص خود را دارد، درصورتی که رعایت شود دکوراسیون زیباتری خواهیم داشت.

اگر سبک چیدمان کلاسیک است بهتر است فرش کاملا در زیر مبل ها قرار گیرد اما اگر سبک دکوراسیون مدرن باشد، بهتر است پایه های جلویی مبل روی فرش قرار گیرند.

نحوه ی استفاده فرش در سبک مدرن

نحوه ی استفاده فرش در سبک مدرن 

فرش در سبک کلاسیک

فرش در سبک کلاسیک

سوال رایج این است "چه زمانی فرش را انتخاب کنم؟" پاسخ ما این است، اگر قصد تغییر دکوراسیون دارید و سبک چیدمان انتخاب نکرده اید زمان مناسبی برای خرید فرش نیست . ابتدا انتخاب سبک دکوراسیون سپس خرید فرش. این قانون در مورد خرید فرش جهیزیه هم صدق می کند، ابتدا فرش جهیزیه را بخر سپس سایر وسایل.
فضای اتاق ها و خانه را تجسم کنید و سبک چیدمان را به خاطر بیاورید و سپس فرش دلخواه را انتخاب کنید، این کار باعث آسان شدن خرید فرش و تعیین سبک دکوراسیون می شود. از روی فرشی که خریده اید تک تک المان های دکوراسیون خانه را انتخاب کنید.
پس ابتدا سبک چیدمان را انتخاب کنید و سپس فرش دلخواه را بخرید.


2.    فرش با شکل نامتناسب با فضا انتخاب می کنیم.
 

برای مبلمان توصیه همیشه فرش مستطیل شکل است مگر در دکورهای خاص، اما برای نهار خوری بهتر است با توجه به شکل میز ، فرش خریداری کنید و بهتر آن است تمام میز و پایه های صندلی ها، روی فرش باشند.

شکل متناسب فرش در دکوراسیون

شکل متناسب فرش در دکوراسیون

دلیل این انتخاب کاملا مشخص است نحوه ی چیدمان اغلب مبلمان ها بصورت مستطیل است و یک فرش مستطیل است که زیبایی آن را دو چندان می کند. این یک قانون نیست اگر چه با توجه به مبلمان می توان فرش دلخواه مان را انتخاب کنیم اما باید به هارمونی فضا نیز توجه داشته باشیم. مگر اینکه نوع مبلمان و چیدمان خانه بصورت گرد یا بیضی باشد که در آن صورت فرش گرد یا فرش بیضی در آن دکوراسیون می نشیند.
در مورد میز ناهار خوری کاملا فرق می کند، انتخاب فرش برای محیط ناهار خوری باید متناسب با نوع میز باشد.


3.    به کاربری فرش دقت نمی کنیم
 

به عنوان مثال فرش اتاق خواب، کاربری فرش برای این است که موقع پایین آمدن از تخت ، پا روی فرش گذاشته شود.

در نظر گرفتن کاربری فرش در چیدمان

در نظر گرفتن کاربری فرش در چیدمان

کاربری فرش بسیار اهمیت دارد مثلا اگر شما یک قالیچه کوچک انتخاب کنید که فقط زیر میز قرار گیرد یا در میان مبل ها یا دور از کاناپه قرار گیرد، این کار نظم اتاق را بهم ریخته نشان می دهد و یکی از نکاتی که باید به آن دقت کنید این است حداقل اندازه فرش را طوری انتخاب کنید تا نزدیک پایه های مبل قرار گیرد که اگر پای خود را روی زمین گذاشتید بر روی فرش قرار گیرد.
برای تخت در اتاق خواب حتما باید فرش به گونه ای انتخاب شود که بعد از بیدار شدن از خواب پا بر روی یک فرش نرم و گرم گذاشته شود و اگر پا بر روی زمین سفت و سرد قرار گیرد اصلا احساس خوبی نخواهیم داشت.
پایه های صندلی میز ناهار خوری باید کامل بر روی فرش قرار گیرد حتی زمانی که صندلی را عقب می کشند تا بنشینند باید پایه های صندلی بر روی فرش قرار گیرد ، زیرا اگر فرش کوچک باشد همان احساس عدم تعادل احساس بدی به ما خواهد دارد و راحت نخواهیم بود.


4.    چیدمان بر اساس سایز فرش انجام نمی دهیم.
 

همانطور که در عکس می بینید یک مدل مبل به چند طریق و چطور متناسب با سایز فرش چیدمان شده است.

نحوه ی چیدمان بر اساس سایز فرش

نحوه ی چیدمان بر اساس سایز فرش

چیدمان دکوراسیون را بر اساس سایز فرش انجام دهید. فرش ها طرح و نقش متفاوتی دارند ، قبل از خرید فرش باید تصمیم بگیرید چه سبک چیدمانی را می خواهید داشته باشید.
اگر فضای دکوراسیون مدرن انتخاب می کنید فرش ها با طرح ساده انتخاب کنید و نوع چیدمان و مبلمان را بر اساس سایز آن انجام دهید. اگر سبک مدرن انتخاب کردید پایه جلویی مبل بر روی فرش قرار دهید و اگر سبک کلاسیک انتخاب می کنید سایز فرش به گونه ای است که کل مبلمان بر روی آن قرار می گیرد.
در سبک کلاسیک بیشتر از طرح های سنتی استفاده می شود . خصوصیات فرش های سنتی نقش های ریز و شلوغ دارد و فضا را گرم و بانشاط می کند.
در سبک مدرن فضای اطراف فرش خلوت تر است اما از وسایل مدرن در کنار فرش مدرن استفاده می شود.


5.    فرش را به دیوار می چسبانیم.
 

سعی کنید حدود 30 سانت فرش با دیوار فاصله داشته باشد.

نکات کلیدی چیدمان فرش 

نکات کلیدی چیدمان فرش

درست است در سبک کلاسیک، فرش کاملا سطح را می پوشاند اما بهتراست فرش از دیوار 30 سانتی متر فاصله داشته باشد ، تمیز کردن فضا راحت تر و اتاق بزرگتر به نظر می آید.
ترکیب رنگ کف پوش باید با رنگ فرش همخوانی داشته باشد، در این صورت است که محیط زیباتری خواهیم داشت.
قرار گرفتن فرش روشن بر روی کف پوش نسبتا تیره و برعکس می تواند کنتراست خوبی ایجاد کند.

6.    قبل از مشخص شدن خانه ، فرش می خریم.
این کار مثل این است که قبل از دانستن سایز کسی، لباس بخریم.

فرش کوچک و نامتناسب با دکوراسیون 

فرش کوچک و نامتناسب با دکوراسیون

خالی ماندن فضای زیادی از اتاق و مبلمان باعث می شود اتاق نامنظم به نظر بیاید. خیلی بزرگ بودن فرش و رول کردن آن در گوشه ی اتاق نیز حس بی نظمی به فضا می دهد.
قبل از خرید فرش بهتر است متراژ را داشته باشیم و سبک چیدمان را نیز از قبل مشخص کنیم آنگاه دیگر دچار خرید نامتناسب نمی شویم.


7.    اصول رنگ شناسی را رعایت نمی کنیم.
 

با در نظر نگرفتن اصول رنگ شناسی فضایی مرده و خفه ای خواهیم داشت. در این تصویر فرش تراکم رنگ بالایی نسبت به فضا دارد و برای دیگر المان هابهتر بود رنگ های مکمل مثل شتری یا عسلی استفاده میشد.

استفاده از تعداد زیاد رنگ و نامتناسب با رنگ چیدمان 

استفاده از تعداد زیاد رنگ و نامتناسب با رنگ چیدمان

عوامل متعددی در هنگام انتخاب رنگ فرش اهمیت دارد. قبل از انتخاب فرش ابعاد و اندازه ی اتاق را در نظر بگیرید زیرا رنگ فرش در کوچک بودن و بزرگ بودن فضا بسیار موثر خواهد بود.
شاید زیاد شنیده باشید برای فضاهای بزرگ فرش با رنگ گرم انتخاب کنید. رنگ های گرم برای اتاق نشیمن ابعاد بزرگ و آشپزخانه می تواند مناسب تر باشد. رنگ گرم باعث حس نشاط و سرزندگی است و المان ها را به هم نزدیکتر نشان می دهد.
برای فضاهای کوچک فرش با رنگ روشن یا خنثی می تواند موثر تر باشد. رنگ خنثی منظور بژ، خاکستری، سیاه، سفید، طوسی، طلایی و ... استفاده از رنگ خنثی یا روشن باعث می شود اتاق بزرگتر به نظر برسد.
استفاده از فرش با رنگ خنثی دست شما را برای انتخاب مبلمان و دیگر المان ها باز می گذارد. در هنگام انتخاب رنگ فرش علاوه بر ابعاد اتاق، رنگ کف پوش ها را نیز حتما در نظر بگیرید.
برای فرش اتاق خواب بهتر است از رنگ های روشن یا خنثی استفاده گردد، رنگ هایی مثل سفید، طوسی، آبی، سبز. انتخاب رنگ فرش با توجه به رنگ اتاق یا کاغذ دیواری بسیار موثر است.
برای فرش اتاق کودک حتما به رنگ اتاق و تخت و المان های اتاق توجه کنید.


8.    از فرش ها با تعداد زیاد استفاده نمی کنیم.
 

از فرش با ابعاد مشخص و تعداد متعدد استفاده نمی کنیم در صورتی که می توانیم با فرش های مختلف فضاها را از هم جدا کنیم. مثلا نشیمن، تی وی روم، نهار خوری و ....

استفاده از چند قطعه قالیچه به جای یک فرش بزرگ 

استفاده از چند قطعه قالیچه به جای یک فرش بزرگ

اگر به جای استفاده از یک فرش بزرگ در دکوراسیون خود بتوانید چند قالیچه و فرش کوچک با رنگ و طرح مناسب در دکوراسیون منزل استفاده کنید و قسمت های مختلف خانه را از هم جدا کنیم، این جدا سازی فضا بسیار می تواند در جلوه ی دکوراسیون موثر باشد.
در ایران استفاده از قالیچه ها کوچک متداول نیست اما اگر این کار با خلاقیت انجام شود دکوراسیون خاصی برای شما می سازد.
مزیت استفاده از قالیچه های کوچک و فرش ها با ابعاد کوچک در جابجایی و شستشوی آسان، همچنین بزرگتر نشان دادن فضای مورد استفاده است. اگر کودک دارید یا حیوان خانگی نگه می دارید و احتمال کثیف شدن فرش زیاد است، بهتر است فرش هایی با ابعاد کوچک استفاده کنید که به راحتی جابجا و شسته شود.


9.    فرش را در راستای اشتباه پهن می کنیم.

بهتر است فرش در راستای مبل اصلی پهن شود.

جهت فرش در دکوراسیون 

جهت فرش در دکوراسیون

جهت پهن کردن فرش در دکوراسیون بسیار اهمیت دارد اینکه عرض فرش در راستای مبل بزرگ باشد فضا را بهتر نشان می دهد. معمولا فرش را به صورتی پهن کنید که فضای شما بازتر دیده شود و کل مبلمان را تا زیر پایه ی ابتدایی مبل پوشش دهد.


نکات بسیار ریزی برای استفاده از فرش هست که اگر با دقت به آن اهمیت دهید مسلما بازخورد بهتری در دکوراسیون خواهید داشت و خانه شما را گرمتر و صمیمی تر خواهند کرد.